Vědomý pohyb v životě – díl 2

Pohybujeme se 24/7. Můžeme denně trénovat klidně až 5 hodin, ale také se můžeme vědomě až 16 hodin pohybovat. Nejsme všichni vrcholoví sportovci, abychom měli možnost udělat si každý den speciální čas na sport. Řešení je pohybovat se životem. Upravte své základní pohybové vzorce pomocí vnímání. Začněte objevovat příležitosti k pohybu a rozvoji dovedností všude kolem sebe. Na ulici, doma, v práci. Můžeme vnímat chůzi, balancovat na obrubníku či na zábradlí u cesty. Běhat tak, abychom se nezapotili. Občas se zavěsit za strom či na něj vylézt, aniž mu poničíme kůru. Přenést těžkou tašku s nákupem v náručí a jít extra kilometr pěšky namísto autem. Předklonit se pro hračku pod stolem a udržet stabilní páteř. Odhrnout na ulici sníh s radostí, že máme příležitost používat naše tělo a osvěžit ho. Shrabat listí, zvedat a nosit polena a kmeny stromů…atd.

Mám konkrétní příklad, kdy mi klient při druhé konzultaci řekl, jak si zjednodušil jízdu v autě a parkování.  Na prvním setkání jsem mu sdílel informace o chůzi. Co všechno ovlivňuje, rozvíjí a na co by se mohl soustředit. Prý to hned začal aplikovat. Už neztrácí čas hledáním místa na parkování co nejblíže práci, protože pracuje v centru. Sdělil mi, že si užívá to, že zaparkuje někde v širším centru, kde ví, že je vždycky volno a zbytek dojde pěšky. Prožívá to bez časového stresu a ve  vědomé chůzi.

To je činnost, kde je PROČ i JAK v souladu. Kde je v souladu záměr hlavy a potřeba těla. Je to proces, kdy rozvíjíme celou bytost, ne jen svaly, klouby a kardiovaskulární systém. Takový prožitek je zásadní pro uvědomění si naší celistvosti a toho, že naše tělesná i duševní pohoda je v našich rukách. Je to o našem vnímání a o prožívání života. Když budeme vědomě prožívat „obyčejné“ činnosti, přestane být pohyb jen pohybem. Bude to naše každodenní přítomnost. Taková pohybová pilulka pro uchování zdraví.

Nemusíme do fitness centra každý den. Nebo můžeme a budeme tam tvořit  tělesnou nadstavbu pro sport. Ale nezapomeňte na esenciální hodnotu pohybu pro naši spokojenost v životě. Zeptejte se sami sebe: Proč a kam směřují vaše myšlenky a záměry a jak vám na ně odpovídá vaše tělo? Jste občas nemocní? Zastavuje vás zranění či bolesti, které nemají jasnou příčinu? Cítíte se unavení a psychicky vyčerpaní? Chcete, potřebujete nebo musíte dokazovat něco sobě a okolí? Zpomalte.. tělo s vámi komunikuje. Právě ty bolístky, nemoci, emoční stavy, zranění jsou způsobem, jak vám vaše tělo říká: potřebuji to nastavit jinak. Tohle není udržitelné. Já nechápu proč tohle dělám.  Zkuste přidat esenci pohybu do svého života. Trochu zpomalit, více vnímat sebe a méně svět kolem vás. Objevte znovu radost z pohybu, jako když jste byli dětmi.

Tak a na závěr bych to konečně mohl shrnout v jednoduchosti. Pokud budeme vnímat základní pohybové úkony a dovednosti v průběhu dne, uvědomovat si své pocity, zpracovávat a propouštět emoce, neignorovat signály těla, pocity a bolesti, budeme se vnímat dostateční takoví, jací jsme. Přestaneme s životem a s ostatními bojovat, ale začneme spolupracovat. Tak vnímám, že se každý z nás a tím i společnost, kterou spoluvytváříme, bude vyvíjet v pevnějším zdraví těla, mysli i ducha. Chůze, běh, lezení, válení se po zemi, skákání, pohyb ve vodě, zvedání a přenášení věcí, házení a chytání – POHYB V ŽIVOTĚ, ŽIVOT V POHYBU.

coach
Autor článku:Jan Novosad

Vystudoval FTVS – TVS a posbíral několik certifikátů, ale to nejdůležitější pochopil až relativně nedávno. Totiž to, že sami sebe můžete soudit jenom vy a nikdo jiný nemá právo vytvářet na vás tlak. Ve 3D FITNESS Academy chce sám objevovat nové informace, získávat zkušenosti a s radostí je předávat dál. Čeká všechny, kdo přicházejí s otevřenou myslí a respektují odlišné názory a pohledy okolí. Dobrý trenér podle něho dělá věci tak, jak cítí a jak je považuje za nejlepší pro sebe a své klienty.