Šlofík - prospěje vašemu tréninku

Doktoři, psychologové, neurologové a i trenéři publikovali řadu tipů, jak a proč si dát správného šlofíka. A proč je důležité a prospěšné si dát “dvacet”. Na úvod je třeba zmínit, že se nejedná o každodenní rutinu, protože to by naopak mohlo mít negativní efekt pro vaše zdraví. Šlofíka je dobré si dát 2-3x týdně na 20-30min maximálně.

Pár základních pravidel, na které nezapomínejte:

  • vstaňte nejpozději v 15.00 (pozdější šlofík ovlivní kvalitu nočního spánku)
  • kafíčko jen dopoledne anebo bezprostředně před (odpolední vám naruší kvalitu šlofíka)
  • nastavte si budík (ať nemáte strach, že budete spát déle)
  • opláchněte si obličej studenou vodou ihned po šlofíku
  • maximálně 2-3x týdně po dobu 20-30min

Pokud se podíváme na šlofíka ve spojení s pohybovou aktivitou, tak i tam najdeme benefity. Základem je mít dobrý a alespoň 8h dlouhý noční spánek. V roce 2020 Souissi a kol. zkoumali vliv šlofíka na pohyb respektive trénink. Došli k závěru, že pravidelný nap má velmi velký vliv na bdělost a reakční rychlost a dále na silové schopnosti a vnímání pocitu únavy. Malý vliv šlofíka byl zaznamenán ve vztahu k člunkovému běhu po dobu 30 vteřin a 6 sérií. 

Závěrem:

Krátké šlofíky jsou skvělým způsobem, jak si ulevit od stresu a dohnat horší spánek v noci. Několikaminutový šlofík vás může osvěžit na dlouhé hodiny. Pomůže Vám ve vašem tréninku a zlepší motorické i reakční schopnosti. Zlepší kognitivní výkon a pomáhá v kratších rychlostně-silových trénincích.

coach
Autor článku:Filip Raptopulos

Je potomkem řeckých bohů. Vyrůstal v rázovitém kraji, kde uhelné lišky dávají dobrou noc. S TRX a funkčním tréninkem začal již při studiích na FTK UP v Olomouci. Hrál závodně hokej za Třinec, i když na to teda moc nevypadá. Cesta pohybu a hry je jeho vášeň. Proto tím v současné době „drtí“ ženskou hokejovou reprezentaci a další sportovce (tenisty, hokejisty a další). Má rád pracovitost, smysluplnost a vášeň ve sportu. Jo a co se sportu týče, tak mu prý jde všechno!!! EGO však dávno rozpustil!!! Rád sdílí a rád naslouchá 🙂