Silový trénink dětí a mládeže

Silový trénink hrou

Zakázané území v pohybové přípravě dětí. Někteří trenéři a učitelé se silového tréninku bojí jako upír česneku. Respektive netuší kdy, jak a kolikrát sílu do tréninku zapojit. A přitom je to tak jednoduché. Existují ale i tací, kteří si pod pojmem síla představují “velké” cviky ze světa fitness. No a tady taky padla kosa na kámen. Otázka je jednoduchá. Jsou děti zmenšeninou dospělých? Je opravdu vhodné trénovat je stejně jako dospělé? Naučte je základní fundamentální pohyby (dřep, tah, tlak,…), to ano, ale nevytvářejme neustále v mladých nadšených tvorech pocit, že trénink je jen dřina a disciplína. Obzvláště pak u těch menších (myšleno cca do 9let). Moje zkušenosti mi ukazují, že drilu mají fakt hodně.

Obecných věcí a pouček Vám všude řeknou mraky. Každé dítě je individuál a vlastně se nedá použít nějaká univerzální kuchařka, která bude fungovat na všechny stejně. Znamená to ale, že budeme například v týmu mladých fotbalistů dělat specializovaný individuální silový trénink? Pche. Určitě ne. A v tom je právě síla silových her. Nebojte se zařadit do každého tréninku jednu až dvě úpolové hry - přetlačovanou nebo přetahovanou. Ano dělejte je každý trénink. Protože klíčem k úspěchu a změnám je konzistentnost. Malými ale opakovanými dávkami uděláte velké změny. 

Máte omezené možnosti prostoru nebo pomůcek. Nehledejte výmluvy a udělejte pár silových cvičení s obyčejným tenisákem (viz video výše), které vygradují jednoduchou ale zábavnou a kondičně náročnou hrou s Blazepody. Zařaďte tenisák například do úvodní části tréninku a nechte děti ať si najdou svůj vlastní způsob provedení. Nechte je pohyb prožít a citlivě sledujte, jak cvičí. Například zastavení kutálejícího tenisáku hrudníkem není nic jiného než klik. Dejte svěřencům 10x zastavit tenisák nebo naopak 10 kliků. A koukejte na jejich energii. Uvidíte fakt rozdíl, věřte mi. Často měňte pohyb ať uděláte více práce a nedochází k nadměrnému přetěžování jedné části těla.

Nemáte tenisák ale máte tyče, hokejky, pálky nebo něco podobného? Tak můžete vyzkoušet některé z her (viz video níže). Které jsou skvělým nástrojem pro rozvoj síly celého těla a střehového postoje. Můžete strávit spoustu času vysvětlováním, jak by měl mladý hokejista stát, aby byl silný a stabilní. Na ledě se pak většina stejně postaví jinak a transfer cvičení do sportovní hry je menší. Nechte zahrát silovou hru, kdy se přetahují o tyč bokem k soupeři. Nenavádějte! Ať si pozici nohou najdou sami. Ať objeví, kde jsou silní a stabilní. Poté i přenos do sportovní hry bude úspěšnější. Při hře totiž děti ztrácejí kontrolu nad svým tělem a začínají si rychleji a více pohyb automatizovat.

Co nikdy nezapomenout

  1. Síla základ života - trénujte sílu v každém tréninku
  2. Hra je fenomén - zapojte hru do tréninku
  3. Konzistence, klíč k úspěchu - malé pravidelné dávky jsou více
  4. Nechte děti objevovat - nenavádějte vždy
  5. Bezpečnost - nastavte pravidla a mantinely
  6. Oči jsou více než tabulky - sledujte a podle toho procvičujte
coach
Autor článku:Filip Raptopulos

Je potomkem řeckých bohů. Vyrůstal v rázovitém kraji, kde uhelné lišky dávají dobrou noc. S TRX a funkčním tréninkem začal již při studiích na FTK UP v Olomouci. Hrál závodně hokej za Třinec, i když na to teda moc nevypadá. Cesta pohybu a hry je jeho vášeň. Proto tím v současné době „drtí“ ženskou hokejovou reprezentaci a další sportovce (tenisty, hokejisty a další). Má rád pracovitost, smysluplnost a vášeň ve sportu. Jo a co se sportu týče, tak mu prý jde všechno!!! EGO však dávno rozpustil!!! Rád sdílí a rád naslouchá 🙂