Reakční a kognitivní trénink

Rychlost děti baví. Rychlost a tipy pro trénink jsme si nakousli již v dřívějším článku 4 TIPY PRO RYCHLOSTNÍ TRÉNINK DĚTÍ. Dnes si posvítíme (do slova a do písmene) na kognitivní trénink a trénink reakce. Často opomíjené složky nejen v tréninku dětí a mládeže, ale i u dospělých. Tento typ tréninku je často spojován s profesionálním sportem, což je chyba. Zařazujte jej i s běžnými klienty. 

Například profesionální sportovci přidávají do svých tréninků kognitivní trénink, aby byli lepší, rychlejší a soustředěnější. Dávkují cvičení citlivě a pravidelně na začátku lekce pro lepší aktivaci CNS, která je zodpovědná za efektivitu pohybu a rychlost nevyjímaje.

Pro trénink reakční rychlosti a kognitivních funkcí nejraději používáme “světýlka” Blazepod, Která se dají jednoduše a efektivně nastavit. Trénink dostane další rozměr a hlavně baví bez rozdílu věku. 

Kognitivní trénink

Lidé spoléhají na kognitivní funkce v každodenních činnostech (myšlení, učení, paměť a rozhodování). Kognitivní funkce jsou součástí téměř všeho, co děláme. Jsou životně důležitou součástí našeho každodenního života a ve sportu je důležité, aby sportovci trénovali nejen svá těla, ale také mysl. Proč? Protože ve většině sportů mají atleti za úkol rozhodovat se rychlostí světla, pod extrémním tlakem a se spoustou situací k řešení. 

Synchronizace fyzického a kognitivního tréninku není jen pro profesionály a měla by být součástí každého tréninkového programu. Ještě důležitější je zavést kognitivní trénink pro mladší generace. Pokud tak učiníte, vytvoří se více “myslících” sportovců, kteří budou silnější duševně i fyzicky, což jim dá větší šanci uspět v dlouhodobém horizontu.

 

Reakční trénink

Trénink rychlosti se dá zjednodušeně rozdělit do dvou hlavních složek - akční a reakční. Často opomíjenou složkou tréninku bývá právě trénink reakce na různé podněty (zrakové, sluchové a dotykové). Každý sport má svá specifika a například v tenise bychom měli nejvíce času trávit na zrakových cvičeních resp. reakcích na zrakové podněty. Opak bývá pravdou a v kondičním tréninku tenistů používáme píšťalku nebo výrazy start, hop, jedem a konec. Jak je tedy možné, že náš nejrychlejší hráč/ka v běhu na 50m nedoběhne několikrát během utkání krátký míč ? Odpovědí je slabá a pomalá reakce způsobená nesprávně zvolenými podněty v tréninku. Nedochází tím ke zlepšení funkce CNS a adaptace na reakční podněty. Proto musíme my trenéři volit správná a funkční cvičení, která povedou k celkovému zlepšení našich svěřenců a svěřenkyň.  

V následujících videích si ukážeme 5 jednoduchých cvičení/her pro rozvoj reakční rychlosti a kognitivních funkcí. Budou nám stačit 4 světýlka Blazepod. 

 

ZRCADLENÍ

rozvoj reakce i kognitivních funkcí

REAKCE

rozvoj reakční rychlosti se 3 Blazepody a jednou barvou

REAKCE 2 BARVY

rozvoj reakční rychlosti a kognitivní funkce se 3 Blazepody, barva udává stranu (červená=levá a modrá=pravá)

3 BARVY

rozvoj kognitivních funkcí (zelená=levá, modrá=pravá a červená=dřep)

REAKCE V PROSTORU

rozvoj reakční rychlosti v prostoru

coach
Autor článku:Filip Raptopulos

Je potomkem řeckých bohů. Vyrůstal v rázovitém kraji, kde uhelné lišky dávají dobrou noc. S TRX a funkčním tréninkem začal již při studiích na FTK UP v Olomouci. Hrál závodně hokej za Třinec, i když na to teda moc nevypadá. Cesta pohybu a hry je jeho vášeň. Proto tím v současné době „drtí“ ženskou hokejovou reprezentaci a další sportovce (tenisty, hokejisty a další). Má rád pracovitost, smysluplnost a vášeň ve sportu. Jo a co se sportu týče, tak mu prý jde všechno!!! EGO však dávno rozpustil!!! Rád sdílí a rád naslouchá 🙂