Pekáč buchet do 7 dnů – Sed leh na zakázané listině

Klasickému cviku „sed – leh“, zdá se, odzvonilo. Konečně si někdo všiml, že není ani zdravý ani účinný a ledy se hnuly. Proč armády několika zemí vyřadily sed lehy ze svých přijímacích testů?

O tom se nedávno podrobněji rozepsal britský Daily Mail.

V 3DFA nevidíme všechny věci jako přes kopírák, nicméně  ohledně sedů lehů cítíme spoustu věcí podobně. Souhlasíte s námi? 

Zázraky na počkání, nemožné do 24 hodin

Hoďte kamenem kdo jich „pár“ během svého života neudělal a hoďte květinou kdo je stále dělá. Populární břišní pekáče, alias rychlé patnáctiminutovky, během kterých nasekáte sedů-lehů „půl miliardy opakování“ s další partou buchet-chtivých.

A to ani nemluvím o tom báječném pocitu, jak to pálí, svaly hoří a úplně cítíte, jak se vám zužuje pas, jak hubnete a už si vás vybírají na titulní stranu Ženy a Život.

Sklapovačky vidíte v každém fitku, u vrcholových atletů, na dětských  školních olympiádách, jako fyzické testy ozbrojených složek….

Ale ejhle. Ledy se hnuly

Konečně někdo vytáhl hlavu z míst, kam nepatří, použil ji, lehce s ní potřepal, obsahem zamíchal.
A výsledkem je:

Americká armáda začala stahovat sedy lehy z požadavků fyzické zdatnosti pro přijetí a testování u některých svých vybraných jednotek.

Jak chytré americké hlavy konstatují, při cyklickém stále se opakujícím pohybu páteře, kdy je páteř flektována (ohýbána), dochází k příliš velkému tlaku na páteř se zvyšujícím se rizikem výskytu výhřezu meziobratlové ploténky.

Ve zmiňovaných kruzích sed-leh dokonce nazvali „staromódním cvikem, jehož příčinou jsou většina zranění zad“.

V současnosti je prvních 10 000 amerických vojáků zahrnuto v pilotním programu testování s vyřazením sedů–lehů ze své fyzické přípravy. Sed leh má dozajista dlouhou tradici a své místo ve fyzické přípravě si pevně získal. Není, ale důležité umět rozlišit kdo, proč a s jakým cílem ho cvičí?

Statistiky amerických námořních jednotek totiž přisuzují na 56% zranění zad právě tomuto cviku.

V Kanadě jsou ještě o krok dále

Kanadská armáda tento cvik již odstranila kompletně a namísto něho zařadila komplexní pohyb zvedání břemene (sandbag 22kg) ve stoji. Tomu se říká otočka o 180 stupňů.

Úplně vidím jak klient, který přišel „nasekat“ břicho, bude radostí poskakovat z vidiny mrtvých tahů.

Hmm, jaká to změna.  

Sed leh jde dozajista provádět technikou. která bude minimalizovat možnost zranění, nemusí být špatnou volbou pro sportovce se specifickým cílem zvýšení síly ve flektované páteři, nicméně pro naši klienti se se sedem lehem při našich trénincích na 99% nesetkají

Co učíme

  • Jak správně provádět sed-leh, pokud si ho nedokážete odepřít a jste zastánci školy „co bolí to sílí“.
  • Ale především, že nejlepší sed-leh je ten, který jste nikdy neudělali. Existuje mnoho zdravých a účinných cviků, díky kterým se dostanete k cíli. A ten pekáč buchet bude!
coach
Autor článku:Jakub Wurzel

Syn, táta, strýc, manžel, otec, absolvent FTK UP Olomouc, NASM a člen vzdělávacího týmu TRX. 3DFITNESS Academy je podle něj rebel. Když někdo tvrdí, že něco nejde, protože to „bylo vždycky tak“, dokáže vám s kolegy opak. Na kurzech vítá otevřené hlavy a spoustu otázek. Tvrdí, že celé fitness hledá nějaké zkratky, zázračné metody, sexy cvičení a přitom odpověď může být úplně jednoduchá. Vzít si inspiraci z toho, jak jsme se naučili hýbat jako malé děti, ve vývojové kineziologii.